Zo’n 28,4 procent van de Belgen past zijn reisgedrag aan met het klimaat in het achterhoofd. Dat blijkt uit onderzoek van studiebureau WES. Een grotere groep zegt echter helemaal niet beïnvloed te zijn door de klimaatmarsen of –acties.

WES vroeg 1.500 Belgen tussen de 18 en 74 jaar naar de invloed van de klimaatacties op hun manier van reizen met het vliegtuig. Daaruit blijkt dat 18,3 procent van de ondervraagden zijn reisgedrag met het vliegtuig graag wil aanpassen of aangepast heeft. Bovendien gaat maar liefst 10,1 procent helemaal niet meer met het vliegtuig op vakantie. De vele klimaatmarsen en –acties mogen dan wel voor veel animo zorgen, toch zegt 43,7 procent dat de acties geen invloed hebben gehad op hun manier van reizen. Tot slot gaf bijna 28 procent aan sowieso zelden of nooit met het vliegtuig te reizen. 

Vooral Vlamingen blijken hardnekkige gewoontedieren en ook de oudere generaties laten zich niet beïnvloeden door het klimaat. Jongeren van 18 tot 24 jaar zijn vatbaarder voor de berichten en acties dan de 55- tot 64-jarigen. Dat is niet zo verwonderlijk als je weet dat zij het voornaamste doelpubliek waren van de wekelijkse klimaatmarsen.

Bewust boeken, maar nog veel vliegen

De deelnemers aan het onderzoek die hun reisgedrag aanpassen, doen dat op verschillende manieren. Ongeveer 30 procent van de mensen in deze groep wil geen vluchten meer boeken voor afstanden van minder dan 1.000 kilometer. Een iets kleiner deel van de groep kijkt voor het boeken van de vlucht na of de maatschappij met nieuwere en meer milieuvriendelijke toestellen vliegt. Daarnaast zijn er ook mensen die nog een stapje verder gaan en bereid zijn meer geld neer te tellen voor hun vlucht om zo de extra uitstoot te compenseren.

Opvallende resultaten uit het onderzoek van WES, vooral nadat Brussels Airport in juli dit jaar meer dan 2,7 miljoen passagiers over de vloer kreeg. Juli ging zo de geschiedenisboeken in als drukste maand ooit van de luchthaven. Ook wereldwijd gaat de luchtvaart in stijgende lijn. 25 juli 2019 bleek de drukste dag in het globale luchtruim ooit, met maar liefst 230.409 geregistreerde vluchten. We blijven dus met z’n alles nog steeds vliegen en niet enkel voor verre reizen.

De alternatieven

Ondanks de inspanningen van de luchtvaartmaatschappijen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, is de trein nog steeds de meest milieuvriendelijke manier om je te verplaatsen. Zeker voor lange afstanden. Op een tweede plaats volgt de bus en daarna de wagen, al hangt het daarbij af van het aantal inzittenden. Bestemmingen zoals Parijs, Londen, Amsterdam en Keulen zijn bovendien erg vlot bereikbaar met de trein en ook met de auto geraak je snel op je bestemming in onze buurlanden.

Wie gaat dat betalen?

Brussels Airport Zaventem kondigde in mei al aan dat ze maatregelen willen nemen. Toen gaf CEO Arnaud Feist aan dat ze vervuilende vliegtuigen meer willen laten betalen. Hoe meer CO2-uitstoot en fijn stof, hoe meer de luchtvaartmaatschappijen moeten betalen aan vertrek- en landingsvergoedingen. Die maatregel hoopt Brussels Airport te kunnen invoeren vanaf 2021. 

Maar ook als passagier kan je bij sommige maatschappijen ervoor kiezen om de uitstoot van jouw vlucht te compenseren. Zo heeft Brussels Airlines een programma waarmee jij extra kan betalen voor je vlucht en zo bij te dragen aan een CO2-reducerend project. Met behulp van een online calculator bereken je eerst hoeveel uitstoot jouw vlucht zou produceren. Vervolgens koop je “CO2-kredieten” die overeenkomen met je hoeveelheid uitstoot en zo steun je schone technologie in ontwikkelingslanden. Met je trip draag je dan je steentje bij aan windenergie in Afrika of het verwerken van biomassa-afval in India. Je vindt de calculator en de tool om te doneren op https://www.greentripper.org/nl.

Tot slot zijn ook de vluchten die lagekostmaatschappijen aanbieden aan dumpingprijzen een boosdoener voor het milieu. Nochtans stegen tussen 2010 en 2018 de prijzen van vliegtuigtickets met bijna 30 procent. En het zijn vooral de kortere vluchten binnen Europa die steeds duurder worden. Dat wil helaas niet zeggen dat we ons bewust worden van het vervuilende karakter van vliegvakanties, want de prijsstijging was vooral het gevolg van meer passagiers en meer vraag naar vliegtuigtickets. De prijzen stijgen dus wel, maar het geld dient niet ter compensatie.